'Ik heb een droom'

In de kronkelende straten van Lombardijen biedt Aziz Sekandari (33), de bevlogen eigenaar van de Fietswinkel Lombardijen, meer dan reparaties en nieuwe fietsaccessoires. Achter de toonbank aan de Van de Woestijnestraat 10 in Rotterdam schuilt een ambitieuze ondernemer met een droom.

Afkomstig uit Afghanistan, omarmt Aziz al vier jaar Nederland als zijn thuis. Zijn pad naar ondernemerschap begon met een vonk van inspiratie, aangewakkerd door een kennis die hem de mogelijkheid gaf om de Fietshemel over te nemen. Deze kans was het keerpunt van zijn carrière. Als afgestudeerde Business Administrator uit Kabul werkte hij eerder in een totaal andere wereld, maar de routine van het magazijn bij Picnic was niet zijn aangewezen bestemming.

Zijn ondernemersgeest bracht hem naar de fietswinkel. Een kans om zijn eigen pad te bewandelen, zijn eigen koers te bepalen. Met een sterke steun van zijn vrouw, een analist bij de Eramus Universiteit. Ze hielp hem ook wel in de winkel. Sinds de komst van hun tweede kind, lukt dat niet meer. Hun zoontje is nu twee maanden. Ze hebben nog een zoon van 2 jaar. Als hij ‘s avonds moe thuis komt, kijkt hij uit naar zijn zoontje die hem enthousiast verwelkomt met de kreten: “Papa, papa!” Dat vindt Aziz het leukste wat er is. Ze zitten vaak op het tapijt te spelen met de speelgoedautootjes. 

Met de fietsen had Aziz geen ervaring. Voor hij de zaak overnam, ging hij twee weken in de leer: van reparatie tot onderhoud kreeg hij onder de knie. Er komt een bezorgde klant binnen. Een lekke band. Aziz stelt een antilekband voor en noemt zijn prijs: 65 euro. De man kijkt verrast en bedenkelijk naar zijn portemonnee. De fiets is van mijn zus, zegt hij en vraagt of het niet goedkoper kan. “Ik ben al goedkoop”, verzekert Aziz zeker van zijn zaak, “elders betaal je 85 euro.” De man gaat akkoord en schrijft zijn nummer op de pakbon. “Ik bel je, zegt Aziz, als de fiets klaar is.” 

De meeste klanten van de Fietsenwinkel Lombardijen zijn vrouwen. Dat is anders in zijn winkel in Slinge die hij onlangs overnam. Die winkel stond al een jaar zo goed als verlaten. De eigenaar uit Den Haag had er geen tijd meer voor. Aziz kon het niet laten. De naam heeft hij veranderd in de Fietsenwinkel Slinge. Hij probeert de oude klanten terug te halen en nieuwe te werven. 

Ondernemerschap leer je gaandeweg. Het is anders dan in de boeken. Daaruit weet Aziz hoe hij strategisch moet handelen en zijn voorraad moet afstemmen. Levenslessen komen uit de praktijk. Er kwamen een paar jongens, een van hen maakte een praatje met Aziz terwijl de anderen met twee steps naar buiten gingen. Ook buiten zijn twee fietsen gestolen. Bij elkaar een schade van zo’n 1200 euro. Het is niet eerlijk, vindt Aziz, die hard moet werken. Hij installeerde camera’s en een bel bij de deur.

Het gaat goed met zijn zaak en Aziz is vastberaden over de toekomst. Hij bladert door het vakblad Fietsmarkt. Een eigen fietsmerk, dat lijkt hem het mooist. “Over vijf jaar, insallah."