‘Geen polonaise aan ons bedrijf’

Gepubliceerd op 12 september 2023 om 20:30

Als journalist en schrijver was het voor mij wennen om dagelijks op de werkvloer in de autobranche te verschijnen. Drugshandel, hennepteelt of het witwassen van zwart geld, de helft van alle 316 autobedrijven in de Hogeveen is verdacht.
Uit Rotterdam, waar ik mijn vak uitoefen en passie voor kunst, cultuur, zelfontplooiing en vrijheid koester, deel ik graag mijn unieke werkervaring als medeoprichter en voormalig partner van Autodokter Goirle.

Ons kent ons op een kleine industrieterrein

Het was mooi weer. De roldeur van Autodokter Goirle stond wijd open, en daar verscheen een autoambulance met een vrij nieuwe zwarte Mercedes SUV. Twee jongens van begin 20 jaar stonden voor de deur, en hun auto bleek te kampen met motorpech. Ze hadden gehoord dat dit de plek was om hulp te vinden.

Mijn ex-partner en ik hebben dit autobedrijf zelf opgebouwd en beheerd gedurende jaren. Het is altijd een eer om aanbevolen te worden vanwege je vakmanschap. Ik vroeg: "Wie heeft jullie doorverwezen?" De naam die viel, was me vaag bekend. "Van wie is de auto?" Hun antwoord klonk enigszins vertwijfeld: "Van ons."

Ik besloot hulp in te roepen en vroeg hen even te wachten. We hadden een druk schema, en dat was geen leugen.

Terwijl mijn ex-partner en ik buiten stonden, drong het tot me door dat die vage naam niet helemaal zuiver was. De Autodokter van Goirle had twijfels of onze garage de oplossing voor hen kon bieden en raadde de jongens aan om naar de dealer te gaan. De kosten daarvan vonden ze te hoog en ze hadden weinig haast. Toen vroeg een van hen: "Misschien toch een optie?" Zijn antwoord was helder: "Denk het niet. Ik moet verder met mijn werk."

Nadat ze met hun grote SUV waren vertrokken, stapte een buurman binnen en vroeg: "Kennen jullie hen?" “Nie.” "Hou ‘t zo", adviseerde hij. Deze buurman kende hun vader uit een ander verleden. Sommige aspirant-klanten zijn beter af als ze geen zaken doen met ons. Bij ernstige twijfel is luisteren naar je intuïtie de sleutel.

Autobedrijven behoren tot de kwetsbare sectoren die aantrekkelijk zijn voor criminele activiteiten. We hebben resoluut opgetreden tegen nieuwe klanten die grappen maakten over het huren van onze garage voor wietteelt, of die ons gangbare onderdelen wilden verkopen die 'uit een vrachtwagen waren gevallen'. Ook gaven niet thuis aan vele aanvragen voor de APK zonder te kijken of te meten.

Geen polonaise aan ons bedrijf
Tijdens onze vakantie ontdekte de politie cocaïne in een naburig garagebedrijf. Er was enige verwarring dat het om ons ging, maar een andere garagehouder corrigeerde dit: "Nee joh, niet zij! Zij zijn fel tegen zulke praktijken." We waren beledigd maar ook opgelucht dat onze integriteit werd verdedigd.

Wat veel eerlijke ondernemers in de branche voornamelijk zorgen baart, is het personeelstekort mede door de bedenkelijke reputatie van automonteurs. Ook mede mogelijk gemaakt door de uitwassen in de markt: oneerlijke concurrentie van malafide bedrijven die als witwasfaciliteiten fungeren. We droegen met genoegen bij aan het onderzoek van criminoloog Jimmy Maan over 'Signalen van criminaliteit op bedrijventerreinen' ter ondersteuning van de Handreiking Interventies bedrijventerreinen.

Laten we samen gebruik maken van deze inzichten voor een beter industrieterrein, een veiligere gemeenschap en bovenal voor de integriteit van ondernemers.

Een laatste opmerking aan banken, verhuurders en leveranciers: discrimineer niet op etnische gronden bij startende autobedrijven. Discriminatie is niet alleen vernederend, maar ook strafbaar. Laten we samen streven naar gelijke kansen voor iedereen.

#Ondernemerschap #Integriteit #Bedrijfsintegriteit #Industrieterrein #Bedrijventerrein #Autobedrijf #Vakmanschap  #Ondermijning #Samenwerking #Klantenervaring #Intuïtie #EerlijkeZaken #IndustrieelRotterdam #ZelfstandigOndernemer #ZakelijkLeiderschap #Criminaliteitspreventie #EerlijkeConcurrentie #DiversiteitEnInclusie #Gemeenschap #LinkedIn

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.